Šaty dělají člověka

26. března 2015 v 21:12 | Therese |  Mysl
Hodně často se tady na blogu setkávám s názorem, jak by se lidé neměli odsuzovat na základě prvního dojmu, to jest jejich výzoru a jejich jakéhosi "prvotního chování". Zajímavá ovšem je, že to stejně všichni děláme. A ono není divu, je to podle mě naprosto přirozené.

V těch prvních okamžicích se rozhodujeme, zda je nám dotyčný sympatický, nebo ne a jestli máme zájem se s ním sbližovat nějak víc, či od něj zmizet co nejdál a vyhýbat se mu obloukem. Samozřejmě, časem se náš názor může změnit, ale nesnažte se mi tvrdit, že ono prvotní zaškatulkování není důležité. Pokud to dovedeme do extrému, když se ke mně v opuštěném podchodu přišourá bezdomovec, ze kterého táhne chlast a cigára a začne ze mě mámit drobné, nepřemítám v tu chvíli zrovna o tom, že to možná byl spořádaný člověk, kterého potkalo neštěstí a skončil tak, jak skončil. Ne, mým hlavním zájmem je, na základě onoho prvního dojmu, dostat se co nejrychleji pryč.

Kdyby na vzhledu vůbec nezáleželo, nemuseli bychom trávit čas (zejména dámy) přemítáním před zrcadlem o tom, co si vezmeme na sebe, jak se učešeme, namalujeme, protože i když to děláme i pro sebe a vlastní dobrý pocit ze sebe samých, velkou roli v tom hraje i to, jak chceme působit na ostatní. Doma jsme klidně oblečení v teplákách a vytahaném tričku, na veřejnost by se ale většině lidí v tomhle úboru už příliš nechtělo. Tam už nejsme mezi našimi blízkými, kteří nás znají a je jim naprosto jedno, co máme zrovna na sobě, ale jsme mezi cizinci, kteří nás, ať už chtěně nebo nechtěně, hodnotí. A podle čeho jiného nás mohou hodnotit, než podle vzhledu, ptám se?
Možná je to trochu povrchní, ale i to oblečení zkrátka vidím jako část charakteru člověka.

Dobrým příkladem toho, jak nás oblečení všechny ovlivňuje, jsou uniformy, tím teď myslím ty pracovní. Vidíte někoho v montérkách zamazaných od malty a řeknete si: "Aha, asi nějakej zedník," vidíte člověka v bílém plášti: "Ten bude mít asi něco se zdravotnictvím." I když to už se dostávám někam trochu jinam.
(K tomu bych přidala takový svůj malý postřeh, když vidím některé přednášející nebo asistenty, na které jsem zvyklá právě v těch bílých hadrech, v civilu, obvykle musím dlouho přemýšlet, než si jejich tváře spojím s tím, odkud je vlastně znám.)

Samozřejmě, že první dojmy bývají někdy klamné, sama jsem to už kolikrát zažila a lidi, o kterých jsem si myslela, že bychom spolu mohli vycházet, mi po bližším seznámení lezli krkem a naopak. Naposledy jsem takhle narazila při zápisu na vejšku a následném nastoupení a seznámení se.
Není to tak, že bych viděla holku celou v růžovém, s odbarvenými vlasy, gelovými drápy a čivavou v kabelce a řekla si: "Jo, to bude nějaká nána," a uzavřela to tím. Neměla bych ale tendence se s ní dávat do řeči, protože bych předpokládala, že naše zájmy budou asi dost rozdílné. Ale kdo ví? Třeba by se ukázalo, že se mýlím. Nebylo by to poprvé ani naposledy.

Co z toho pro mě plyne za závěr? První dojem není všechno, přesto dělá hodně.

 


Komentáře

1 Žolanda Žolanda | E-mail | Web | 26. března 2015 v 21:56 | Reagovat

Když jsem přišla na gymnázium, byla tam jedna nová spolužačka, která mi přišla strašně jiná.. nosila černý věci jako Emařky a já si myslela, že to asi nebudu holka, který by mi zrovna seděla a teď jsme nejlepší kamarádky.. teď po roce a půl.. a proto už nikdy nedám na první dojem, protože pravda může být úplně jiná ;)

2 Tea Tea | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 11:07 | Reagovat

Já někdy dávám na první dojem taky, samozřejmě ne vždy to tak zůstalo u toho názoru na někoho, ale například první den na nové škole na nástavbě minulý rok se důležitě přiřítila peroxidová bloncka s pohledem povrchným, jak královna a od toho okamžiku jsem věděla, že s ní si nikdy nic neřeknu a je to pravda, za celé dva roky ji nedokážu snést, typická namyšlená povrchní vlezprdelka, která musí všechno vědět a všude slyšet, takové lidi prostě nesnesu, takže tady byl první dojem správný a stačil na to její pohled a postoj chůze :)

3 asiandream asiandream | 14. dubna 2015 v 11:09 | Reagovat

Ne, všichni to neděláme.
Není nic horšího než první dojem.
První dojem totiž předem odsuzuje, a to neprávem.

4 Babakat Babakat | 14. dubna 2015 v 12:30 | Reagovat

[3]: Může to být i naopak. Neodsuzujeme a pak si naběhnem. ;-)

5 nefrisim nefrisim | Web | 14. dubna 2015 v 13:33 | Reagovat

Ať už chceme nebo ne, stejně je první dojem vždycky na prvním místě. Ale nikde není řečeno, že pozdější dojmy na místě druhém musí zaostávat za tím prvním... ;-)

6 Jana Jana | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 15:29 | Reagovat

Já na první dojem dávám. Jsou to okamžiky, kdy tě člověk ještě nezná a tedy neví, jak se má chovat, aby se ti "zalíbil". Za mne má první dojem zelenou - nejen oblečení, ale i mimoslovní komunikace :)

7 hellboy hellboy | Web | 14. dubna 2015 v 15:30 | Reagovat

pamatuju si kdy jsem se dívala na prvním rande jak se vlastně člověk chová, obličej nedělal u mě žádný soudy :-)

8 Holoubek Holoubek | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 15:53 | Reagovat

Základem dobrého prvního dojmu je úsměv. :)

9 P. P. | Web | 14. dubna 2015 v 17:01 | Reagovat

Hodně lidí říká, že na vzhledu nezáleží, ale kdybych chodila do školy v otrhaném oblečení a neučesaná, každý by si o mě špatný obrázek udělal.

10 surpan surpan | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 17:11 | Reagovat

První dojem je důležitý, ale neméně důležité je si dobrý dojem udržet.
Škatulkování lidí podle oblečení či pracovního oděvu nemusí být úplně správné, raději počkám, až otevře pusu a něco vypustí. Pak řadím, přijde mi to přirozené.

11 Marillee Marillee | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 17:22 | Reagovat

A já to říkám furt. Když bych takhle narazila na zmíněnou růžovou slečnu s uvřeštěným psem v ruce/kabelce, jen tak bych se s ní do řeči nedala. Ale kdyby to měla být třeba moje nová spolužačka, sice bych byla obezřetnější, ale o nějakou výměnu vět, dojmů a pojmů bych se pokusila. :-) Tvrdit, že na prvním dojmu nezáleží, je hloupost.

12 X X | 14. dubna 2015 v 17:33 | Reagovat

Souzení vnějšku není důležité. První dojem není důležitý. Zdánlivě je a přitom není ... není ...

13 picturesoffashion picturesoffashion | 14. dubna 2015 v 17:56 | Reagovat

Myslím si že máš naprostou pravdu,skoro každý soudí podle prvního dojmu a i když nechci dělám to taky. :-)

14 Andrea Andrea | Web | 14. dubna 2015 v 18:34 | Reagovat

První dojem u mě hraje velkou roli. Když na něj nedám a říkám si, že ten clověk není tak špatnej, jak se mi zdál na první pohled, tak se spálím.
První dojem u mě však nemá nic společného s oblečením. Jedná se o intuici, která napoví, co mám naproti sobě za člověka.
Ač by byla blondýna s čivavou přesně pravým opakem mě samé, stejně by mě lákalo o ní vědět něco víc. Třeba by nebyla tak hloupá.
I mezi žebráky se najde ten co je vám sympatičtější než druhý. 8-)

15 Therese Therese | Web | 14. dubna 2015 v 19:14 | Reagovat

[3]: Ještě nikdy jsem se nesetkala s člověkem, který by si první dojem vůbec nevytvářel. Ale jestli jsi opravdu schopný/á potkat někoho jiného a nemyslet si o něm vůbec nic, dokud s ním nestrávíš víc času, tak tě svým způsobem obdivuju. Kromě toho tedy nevím, co je tak špatného na tom, když si na základě prvního dojmu o někom myslím, že vypadá jako fajn osoba, ale tak...

Jinak většina z vás tu zmiňuje chování, patrně jsem se nevyjádřila dost jasně. Mluvím tady především jen o krátkých setkáních, třeba když sedíte vedle někoho v autobuse. Většina z nich se s vámi bavit nebude, abyste je posoudili podle toho, takže jediné co vám zbude je jeho zevnějšek. Buď vás to k němu táhne, nebo ne a nebo je vám poměrně ukradený.
Jinak, když už se s někým dám do řeči, k zevnějšku přiskočí i tohle hodnocení, které má samozřejmě větší váhu. Já osobně tohle už ale považuju za jakýsi "další krok" v utváření si názoru.

16 Julča Julča | Web | 14. dubna 2015 v 19:35 | Reagovat

Na vzhledu rozhodně záleží.. A kdo říká, že ne, tak lže.. Prostě, né, že bych podle vzhledu odsoudila člověka, ale i tak - asi si podle toho udělám nějaký první dojem..

17 Elis Elis | Web | 14. dubna 2015 v 20:41 | Reagovat

Každý soudí podle první dojmu, ať už chce nebo ne. Přiznávám se, nechtěně to občas dělám taky. Ale jak jinak mám člověka soudit ? Těžko ho budu soudit když mi řekne ahoj..

18 Ginger White Ginger White | Web | 14. dubna 2015 v 21:43 | Reagovat

Dávat na první dojem je přirozené. Všichni to odsuzujeme a také to všichni děláme, i když třeba nevědomě. Je to Efekt primárnosti a všichni ho máme prostě zakódovaný. :-) Ale rozhodně by jsme to neměli brát jako jediné kritérium při poznávání člověka. Pravda ale je, že první dojem je jen jeden a už nikdy ho nemůžeme zlepšit..

19 Pražský poděs Pražský poděs | E-mail | Web | 14. dubna 2015 v 21:45 | Reagovat

Ať je to jakkoliv nespravedlivý a jánevimco, vzhled je nejdůležitější. A první dojem o to víc.

20 Amia Amia | Web | 14. dubna 2015 v 21:47 | Reagovat

Kdyby šlo jen o šaty, ale první dojem dělá i účes, postava, vůně a styl postoje a chůze. Prostě všechno. Z vizuálu vytvoříme první závěr :-)

21 Any Any | Web | 15. dubna 2015 v 6:42 | Reagovat

Naprosto souhlasím. Na první dojem dává každý, ale je jen na nás, abychom se pokusili o odhalení pravé tváře. :-)

22 Sárča Sárča | Web | 15. dubna 2015 v 19:07 | Reagovat

Tak já na první dojem hodně dám, přestože se pak časem můj postoj k dané osobě může změnit:) Takže ano, já škatulkuji a lidi mám v určitých 'šuplících', ale nedělá mi větší problém svůj názor přehodnotit:)
Jinak moc hezký článek:)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama